Ekonomidocent: Invandringen kostar 110 miljarder per år

Sossarnas förslag, höj skatterna!fartyget

Nu kommer tidigare SVT-journalisten och socionomen Gunnar Sandelin tillsammans med professor Karl-Olov Arnstberg ut med en granskning av svensk invandringspolitik. Både ny och gammal statistik ger i deras bok en dramatisk bild av ett unikt migrationsexperiment som i sin aningslöshet redan kostar varje förvärvsarbetande svensk 23 000 kronor om året.

Bland de många siffror som redovisas av författarna i en artikel på Newsmill är den reviderade nettokostnaden för invandringen politiskt sprängstoff. Det är ekonomidocent Jan Tullberg vid Handelshögskolan i Stockholm som gjort den uppdaterade beräkningen och kommit fram till en ekonomisk börda motsvarande dryga tre procent av Sveriges BNP, eller 110 miljarder kronor.

Det motsvarar halva den totala hälso- och sjukvården eller en extra årlig nettoinkomst på 23 000 kronor per förvärvsarbetande skattebetalare. Tullbergs rekommendation är att minska invandringen, även arbetskraftsinvandringen som enligt Migrationsverket till 43 procent består av okvalificerad arbetskraft.

I artikeln belyses Sveriges särställning i ett europeiskt sammanhang. Hälften av flyktingarna från Irakkriget hamnade här, flest somalier i hela västvärlden, flest asylsökande i Europa från den pågående konflikten i Syrien söker sig nu till det svenska mottagningssystemet som hotar att rasera landets välfärd.

Även antalet så kallade ”ensamkommande flyktingbarnen” är störst i Sverige, både i absoluta och relativa tal, påpekar författarna och vänder sig mot svensk medias tendentiösa språkbruk då dessa unga asylsökanden i många fall varken är ensamma, flyktingar eller barn. Överlag missbrukas ordet ”flykting” till att omfatta samtliga asylsökande migranter, trots att bara en liten minoritet har verkliga flyktingskäl.

Den unikt generösa svenska asylprocessen utnyttjas cyniskt av flyktingsmugglare och ekonomiska migranter, på bekostnad av verkligt hjälpbehövande. Ytterligare en kostsam säregenhet i den svenska invandringspolitiken är att även bidragsberoende invandrare kan familjeåterförenas, på svenska skattebetalares bekostnad. Det normala bruket bland andra länder är att försörjningsansvaret ligger på den som vill importera anhöriga. En majoritet av anhöriginvandringen är dessutom inte befintliga familjeförhållanden, utan nya relationer.

Den ekonomiska bördan på Sverige blir permanent och ohållbar, menar författarna, eftersom dagens invandring består av många lågutbildade och analfabeter. Även med den bästa vilja i världen är dessa enligt Eurostat bara kvalificerade för 2,5 procent av arbetstillfällena. Resultatet blir att förvärvsgapet mellan svenskar och invandrare stiger till ohållbara nivåer, där de infödda ska försörja allt fler migranter. Författarna hänvisar till ansedda The Economists varning för hotet mot den svenska välfärdsmodellen, en artikel som Fria Tider skrivit om, till skillnad från etablerad press.

”Om inte den utveckling som beskrivits ovan bryts kommer Sveriges status som välfärdsland snart att tillhöra historien”, sammanfattar Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin sin artikel. Deras bok heter ”Invandring och mörkläggning” och kommer ut på Debattförlaget i mars.

Källa: nedanstående artikel

http://www.friatider.se/invandringen-kostar-110-miljarder

I nedanstående länk finns fakta på skattefria bidrag för invandrare, samt ÄFS äldreförsörjningsstöd för invandrare som också är skattefria, artikel av Gunnar Sandelin, samt artikel av Anna Dahberg Expressen ang. denna ansvarslösa flykting och migrationspolitik, samt videos.

https://ladycobra.wordpress.com/2012/12/18/sveriges-ekonomi-och-okade-kostnader-for-invandringen/

Gå även in på nedanstående länk där en känd framgångsrik ekonom säger sin mening om denna pågående invandrarpolitik.

https://ladycobra.wordpress.com/2013/02/21/kollaps-att-vanta-om-invandringen-fortsatter-enligt-framstaende-ekonom/

LYSSNA PÅ JIMMY ÅKESSONS KLOKA ORD OM DEN ANSVARSLÖSA FLYKTINGPOLITIKEN SOM FÖRS I DAG.

Explore posts in the same categories: Anhöriginvandring, ÄFS för invandrare orättvist, Åkesson: Avskaffa särrättigheterna för invandrare

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

30 kommentarer på “Ekonomidocent: Invandringen kostar 110 miljarder per år”

  1. oldman94 Says:

    Näej….detta stämmer inte….hur kan ni komma fram till dessa siffror…inte rent nonsens men i alla fall lite av en skröna…..

    Nu blev ni taggade för en kommentar som är samma lika som alltid kommer för denna typ av inlägg…….

    Tyvärr så gör jag er besvikna…..

    Jag har räknat och jag hamnar närmare 200Miljarder/år och sustainable osså…….
    men nuvarende intag årligen…..
    nu tror jag iofs att jag varit positiv…
    .jag trodde att man efter 7 år hamnade på ett plus/minus noll men tror inte detta längre….
    MEN det makabra är att er eller min siffra är vid en invandring i nivå med dagens…
    ökning ökar denna siffra….
    dvs det vi planerar för 2013 gör kostnaden större….sedan är det som en snöboll eller en lavin…..
    dvs de vi nu ser (bakåt i tiden) är att medianen för sysselsättning i arbete av den kohort som anlände i det förflutna är 7 år…vad denna median blir för de som anlände för 5 år sedan har jag inte sett……
    .men troligtvis är prognosen sämre pga lägre utbildning och högre bidragssupport och lägre arbetsvilja…….
    ja mycke surr

    MEN JAG ANSER ATT ER UPPSKATTNING ÄR LÅG!
    Det kostar mera i min vy…..
    och allt mitt är bara att beskriva att det onda är ännu värre men naturligtvis vid ett ett intag enbert med flyktingar så hamnar vi i en 50 årig period innan vi återhämtat oss…..

    • ladycobra Says:

      Ja jag instämmer med vad du skriver..men det är inte jag som har fått fram dessa siffror, jag förvånades också över att summan var så låg. Man måste ju ta med i beräkningen att kostnader för den ökade kriminaliteten kostar samhället massor med miljarder för sjukvård för brottsoffer,advokatkostnader,fängelsekostnader för kriminella,skadegörelse m.m.

      Jag undrar hur länge svenska skattebetalare skall klara att bekosta skattefria bidrag till våra nya innevånare som inte betalar en krona i skatt för välfärden de får ta del av.

      Nedan finns fakta på skattefria bidrag till invandrare, ÄFS äldreförsörjningsstöd som också är skattefritt för invandrare m.m.intressanta uppgifter i länken.

      https://ladycobra.wordpress.com/2012/12/18/sveriges-ekonomi-och-okade-kostnader-for-invandringen/

  2. katinka glahd Says:

    Jag är övertygad att den kostar minst 400 miljarder och de pengarna tas av de som inte längre har facket i ryggen och som inte kan utnyttja strejkrätten.
    Det är det största rånet i människans moderna historia och de ansvariga för detta ,mesr Bengt Westerberg och Göran Fatso Persson skulle ställas inför folktribunal för att få sina rättmätiga straff.Fy Fasen!

  3. Hugo Johansson. Says:

    TJATGUBBAR! Pengar och åter pengar. Allt handlar bara om pengar. Men var är människorna då? Var är empatin hos oss som lever i ett överflöd?
    Jag är 84 år gammal och har sett utvecklingen i vår värd. Från stor fattigdom till ett allt rikare Sverige. Från vår höga position är det lätt att tappa den normala solidariteten för de som lever i nöd. Sluta upp med se ner på dessa arma människor.
    SKÄMS!

    Hugo

    • ladycobra Says:

      Jag undrar om du känner till fakta på dessa skattefria bidrag som invandrare får? Och jag undrar om du känner till
      att ÄFS (äldreförsörjningsstöd) är skattefritt och lägsta beloppet per månad är högre än vad t.ex. en skattebetalande pensionär som arbetat flera år och betalat skatt får ut i bruttopension.

      Jag missunnar inte dessa människor att få bidrag men jag anser det är fel när illegala flyktingar och dessa bidragstagare får förmåner som är bättre än skattebetalande svenskar får.

      Gå in och läs om fakta på dessa skattefria bidrag och ÄFS med mera intressant läsning, bl.a. intervju med moderaternas radikala islamist i försvarsutskottet i riksdagen och länkar som berör honom och hans islamistiska friskola i Göteborg, där det förekommit allvarliga kränkningar,, han var rektor i den skolan tidigare innan riksdagsarbetet.

      https://ladycobra.wordpress.com/2012/12/18/sveriges-ekonomi-och-okade-kostnader-for-invandringen/

      Nedanstående länk handlar också om moderaternas radikala islamist i försvarsutskottet, en moderat politiker anser att det inte är bra att han finns i moderaterna.

      https://ladycobra.wordpress.com/2013/04/14/m-politiker-waberi-maste-ocksa-bort/

      Miljöpartiet har också en radikal islamist i riksdagen som är god vän med Omar Mustafa och som har bjudit in en kritiserad antisemit till riksdagen.Läs mera om detta i nedanstående länk.
      https://ladycobra.wordpress.com/2013/04/13/miljopartiets-mehmet-kaplan-bjod-in-kritiserad-antisemit-till-sveriges-riksdag/

      Välfärden minskar hela tiden med indragningar inom sjuk och åldringsvård, ambulanser och skolor dras in i glesbygd, för att det inte finns pengar, anhörigvård minskas på m.m. medan man tar in tusentals med asylsökanden som sedan skall leva på skattefria bidrag som skattebetalarna får betala,, detta förstår även invandrare att det är galen politik.

  4. Hugo Johansson. Says:

    VARJE SEKUND ÄR ETT VAL !
    Människosyn är ett begrepp som tolkas så olika hos olika individer.
    Exempel: min granne har en finare bil än jag har – en gammal Volvo – men jag ser ändå min granne som medmänniska.
    Är det så svårt att först ?

    • Hugo Johansson. Says:

      … med stigande levnadsålder ökar min livserfarenhet och den ger mig stöd i mina ”sekundval”. – Tänker först blixtsnabbt och sen gör jag mitt val. När jag känner osäkerhet tänker jag en längre stund och sen gör jag mitt val. Är jag då ändå inte riktigt säker, så avstår jag från att ha en uppfattning…
      Det kallas tolerans.

      Hugo

      • Hugo Johansson. Says:

        … låt mig beskriva ytterligare upplevelser. Jag var tio år gammal när kriget bröt ut i Europa 1939 och höll på till 1945. Det kom finska barn till Sverige. I min skola tog läraren där emot ett barn – en pojke – eftersom han inte hade en egen son. Jag kan än idag i mitt inre höra Hannus förtvivlade gråt, som pågick dag efter dag.
        Behöver jag ge fler exempel för att alla skall förstå …?

      • ladycobra Says:

        Ja var och en får ju ta ställning till vad de tycker eller inte tycker..men att inte alls ta ställning och våga yttra sig, liknar ju mer undfallenhet.

        Gå in på nedanstående länk och läs om den kvinnliga journalisten från Somalia som inte längre vill jobba som journalist i Sverige utan flyttar hem till Somalia igen för hon anser det lika farligt att vara i Sverige.

        Hon tröttnade på att inte få skriva eller berätta om sanningen om radikaliseringen i förorten Rinkeby,,hon blev tillsagd att det var för känsligt att skriva om och prata om för då skulle SD få fler röster,, jättebra att denne modiga somaliska kvinna berättade detta, förhoppningsvis får media sig en tankeställare och även de som tittade på tv på uppdrag granskning då hon sade detta. Läs om detta i nedanstående inlägg, där även videos från Kalla Faktas program om radikaliseringen i Rinkeby.

        https://ladycobra.wordpress.com/2013/05/22/journalisten-amun-abdullahi-jag-trodde-pa-journalistiken/

        Ha en fin dag!

    • ladycobra Says:

      Jag förstår hur du tänker, visst skall man hjälpa människor i nöd, men de som har det fattigt och eländigt och inte har råd att komma till sverige och ge människosmugglare 100-200 tusenkronor blir kvar i flyktinglägren i Syrien,,

      Krigsbarnen från Finland som togs om hand i sverige, gick inte sedan och eldade upp bilar och kastade sten på polis och brandkår eller rånade och misshandlade och våldtog kvinnor.

      Inte heller andra som kommit till sverige från Ungern, Italien, Grekland m.fl. länder har betett sig så som dessa som kommer från muslimska länder.

      Lyssna på en invandrare från Grekland som ringer till ring P1 och talar om vad han tycker om invandringen, klicka på den blå rutan som det står SR på så kommer ljudet fram.

      Finns även verser ur koranen i inlägget nedan och förklaring på ordet som finns i koranen som ger en muslim rätt att ljuga bara det gagnar islam. Politiker och alla andra borde studera koranen och ta reda på vad islam står för, för att förstå hur de tänker.

      https://ladycobra.wordpress.com/2013/01/11/invandrare-for-sverigedemokraterna/

      • Hugo Johansson. Says:

        Ja, har man ”låst” sig vid en uppfattning och framhärdar mot bättre vetande, då är man ju konsekvent i sitt handlingsmönster. Man är stoisk – orubblig – och då är det ingen idé med att fortsätta … då blir det ingen dialog. Tråkigt, ty det är berikande för oss alla att dela med sig av den livserfarenhet var och förhoppningsvis har. – Jag hyste en stilla förhoppning om att min syn på ”saken” skulle respekteras. Den besvikelsen tar jag med TOLERANS. Och det var just det jag ville förmedla …
        Varje gång jag går i polemik med en SD eller en ND möter jag en vägg av argument som sällan har med själva sakfrågan att göra.

        Tack för samtalet.

        Hugo

  5. Hugo Johansson. Says:

    ”ladycobra” – ger mig associationer …

    • ladycobra Says:

      Hugo Johansson ger mig också associationer.
      Ha en trevlig helg!

      • Hugo Johansson. Says:

        Ladycobra – en mycket vacker blomma – kan tolkas som att någon talar med kluven tunga. Hugo Johansson är mitt namn och jag behöver inga symboler …

      • ladycobra Says:

        Ja du kan då få till det *ler* Jag tycker jag talar klarspråk och inte med någon kluven tunga, jag gillar hibiskusar och bilden är tagen på en hibiskus i mitt fönster.

        Lyssna på intervjun gjord av Aftonbladet angående kravallerna i Hurby.. Mycket bra sagt av den unga invandrare som pratar först i intervjun.. tänk om alla politiker kunde vara lika raka och media också.

  6. Hugo Johansson. Says:

    Nej, jag lyssnar inte längre… Argumenten staplas ovanpå varandra från ett bestämt håll, nämligen från SD och ND. Temat är hela tiden det samma och jag kan hela ”visan”…
    Jag började studera invandringen för 50 år sedan och följer utvecklingen noga. Och jag konstaterar att invandrarfientligheten bland svenskarna bara ökar och jag har en förklaring (min egen) till varför. Det skulle ta alldeles för lång tid att förklara. Men jag kan garantera att jag inte är någon novis …

    Historien från den tiden då ”Ian & Bert” rasslade runt i landet och drog sina slutsatser upprepas på nytt fast nu i en mycket aggressivare form. Hatet fanns inte på den tiden. Men nu har hatet ökat i takt med tiden och är nu så dramatiskt att det påminner om Tysklands judehat under andra världskriget. Det är tragiskt och mycket oroväckande. Nu handlar det verkligen om Vi och Dom.

    Vad detta leder till kan vi redan (se) ana. Hatet har sedan länge övergått i många mord på flyktingar och invandrar och är i klass med raskravallerna i USA på den tiden. När detta väl är ett faktum så kanske de som hetsar nu får sig en tankeställare.

    Så tänk efter nu …

    • Hugo Johansson. Says:

      PS.
      Jag får ta emot hatmail som skulle kunna skrämma vettet ur den mest hårdhudade … Men jag ger aldrig upp kampen mot pöbeln.

      • ladycobra Says:

        Vem får du hatbrev ifrån?? det låter hemskt. Det måste du ju polisanmäla i så fall..

        Var rädd om dig!

        Tänk om alla följde ett av Guds budord.

        ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad ”, så funnes inga krig eller mord eller hat.

        God bless you!

    • ladycobra Says:

      Men snälla Hugo Johansson, det är ju inga argument från någon politiker utan det är ju en intervju som aftonbladet gjorde och intervjuade invandrarungdomar i Husby och frågade vad de tyckte det skulle göras åt detta..Mycket vettigt svar från den unga killen som var invandrare och som svarade på journalisten..

      Om du inte lyssnar så vill du ju inget veta,, nu har du ju chansen att lyssna på denna vettiga invandrare som intervjuades.

      Du menar att svenskar har dödat invandrare i massor i sverige,, det stämmmer ju inte, men däremot så har det skett många våldtäkter och rån och misshandel som begåtts av just invandrare.

      Har du inte sett på TV och hört talas om att muslimer dödar kristna bara för att de är kristna?? Jag vet inte vad du tittar på för tidningar men du verkar ha blundat inför detta..

      Angående våldtäkter kan du läsa BRÅS egen statistik och redogörelse.

      Brottsförebyggande Rådets rapport ”Invandrare och invandrares barns brottslighet 1996:2” framgår det att invandrare är överrepresenterade med 4,5 ggr jämfört med svenskar beträffande brottskategorin våldtäkt.

      Störst överrepresentation har invandrare från de muslimska länderna Algeriet, Marocko, Libyen, Tunisien och Irak.

      Brå tittade på socioekonomiska faktorer som en förklaring till överrepresentationen men kom fram till att detta inte förändrade bilden i någon avgörandeutsträckning.

      I rapporten skrev Brå att det kan ”konstateras att invandrarnas överrepresentation inte beror på ogynnsam fördelning av ålder, kön, bostadsort och socioekonomisk status.”

      I Brå-rapporten ”Brottslighet födda i Sverige och utlandet 2005:17” framgår det att situationen inte förändrats nämnvärt sedan den förra rapporten gjordes.

      Den totala överrepresentation, liksom överrepresentation beträffande brottskategorin våldtäkt är ungefär densamma för invandrarkollektivet som helhet. I denna rapport redovisas inte våldtäktsmännens ursprungsland på samma sätt som i den förra rapporten.

      Det konstateras dock att personer från Nordafrika har den totalt sett högsta överrepresentationen beträffande samtliga brott varför det är rimligt att anta att det även denna gång är män från muslimska länder som har den största överrepresentationen också beträffande våldtäkt.

      Det generella mönstret tycks vara detsamma även i andra länder.

      Den norska tidningen Aftenposten rapporterade 2005-09-01 att utomeuropeiska män låg bakom två tredjedelar av de anmälda våldtäkterna i Oslo, trots att de bara utgör 14% av befolkningen.
      Varför anses det som rasistiskt eller hets mot folkgrupp att berätta sanningen???? varför skydda grova våldtäktsmän som har utländsk härkomst. mer än någon annan våldtäktsman??

      ENLIGT NY STATISTIK FRÅN BROTTSFÖREBYGGANDE RÅDET 2010
      ANMÄLDES 17.167 SEXUALBROTT I SVERIGE.

      Våldtäkt och försök till våldtäkt står för drygt en tredjedel av alla anmälda sexualbrott. I knappt en tredjedel av de polisanmälda fallen, är den som har utsatts för våldtäkt under 15 år.
      http://www.expressen.se/nyheter/1.2433195/sexoffer-kranks-i-rattsprocesser

      VEM TÄNKER PÅ DESSA UTSATTA KVINNOR SOM I MÅNGA FALL FÅR PSYKISKA MEN FÖR LIVET EFTER EN VÅLDTÄKT OCH SOM FÅR EN NEGATIV INSTÄLLNING TILL MÄN EFTER EN VÅLDTÄKT….

      Skall samhället ta mer hänsyn till gärningsmännen än offren? I nuläget verkar det så i Sverige.

      VÅLDTOG 84 ÅRING FÅR NIO ÅRS FÄNGELSE, LÄS NEDAN

      http://www.expressen.se/nyheter/1.2439792/ali-valdtog-84-aringen-far-nio-ars-fangelse

      • Hugo Johansson. Says:

        Det här börjar nästan bli lite smått patetiskt. Jag följer noga vad som sker i Stockholm och på andra ställen i vårt land och jag har hört intervjun. Om du visste hur många tips jag får från alla möjliga håll om hur jag skall studera allt som sker. Vem som skriver vad och vilka artiklar jag skall läsa. Jag har koll må du tro. Men tack ändå för omtanken.

        Jag är inte orolig eller rädd för något som kommer från SD och ND det är bara därifrån jag hotas. Hot bekymrar mig inte. Har självbevarelsedriften kvar. Har nattvandrat på PLATTAN i Stockholm och varit kontaktman för värstingar. Det föds inga värstingar. Det är samhället som ”kläcker” värstingarna – helt vanlig ungdomar som oförtjänt hamnat i utanförskapet. En och annan hamnar hos SD eller ND och där har ju ”ni” ansvaret.

        Bilbrännarna vet vi inte så mycket om…
        För en knapp timme sedan hade jag ett samtal med några ungdomar i grundskolan. Och jag måste säga att den klokskap som dessa unga uppvisar är imponerande. Jag är inte orolig!
        Det som bekymrar mig är invandrarhatet och det är tack och lov inte riktat mot mig.

        Avslutningsvis; du får ursäkta men jag har bara skummat över det du skriver. Det räcker … temat är konstant … allt är invandrarnas fel.

        Hugo

      • ladycobra Says:

        Ja detta börjar bli patetiskt, är det inte invandrarna nu som hatar svenskar som beter sig på detta sättet? Eller menar du att det är svenskar som bränt bilarna och kastat sten på polis och brandkår m.m.??

        Jag hoppas du studerar koranen så ser du att det står faktiskt i en av verserna enligt nedan.

        O ni som tror, tag icke judarna och de kristna till vänner.3 De är varandras vänner. Och den av er som tar dem till vänner är sannerligen en av dem. Allah vägleder förvisso icke det orättfärdiga folket.
        (Surah 5:51; fördjupning)

        Har flera verser om du är intresserad.

        Det har funnits invandrare i sverige i många år och de har varit en tillgång för sverige, de kom från Ungern och Italien, Grekland, m.fl. länder, de integrerade sig i sverige och lärde sig snabbt språket och de arbetade och försörjde sig och ställde inga krav och inte ställde de till med kravaller eller brände bilar eller våldtog kvinnor,

        Det finns många fina muslimer i sverige och de rår ju inte för att det finns ektremister som är våldsamma.

        Detta påtalade ju en somalisk kvinna som arbetade son journalist i sverige, men slutade för att hon inte fick säga sanningen och fick inte ta upp detta med radikaliseringen i förorten Ringkeby,,, för man sa till henne att detta var känsligt att skriva om och prata om för att det skulle kanske ge SD fler röster…

        Hon flyttade tillbaka til Somalia och menade att det var farligare att vara i sverige än i Somalia

        Gå in och läs om denna modiga kvinna som jag beundrar.Henne hade vi behövt i sverige verkligen, en journalist som vill berätta sanningen och inte mörklägga.

        https://ladycobra.wordpress.com/2013/05/22/journalisten-amun-abdullahi-jag-trodde-pa-journalistiken/

      • ladycobra Says:

        Det är inte invandrarnas fel att det blivit massinvandring till sverige som inte sverige kan hantera utan det är våra politikers fel.

  7. Hugo Johansson. Says:

    Om jag eller någon annan påstår att invandringen är politikernas ansvar, så är det bara halva sanningen. Aldrig någonsin har folkvandringen i världen varit större än nu och den ökar. Där har vi utgångsläget. Och vad beror detta på kan man fråga sig.

    Svaret är, att krig, svält, fattigdom och nöd driver människorna till handling. Krig och oroshärdar skapar flyktingströmmar. Det pågår ständiga krig i många länder. Vi känner till Irakkriget, Balkankriget och nu det som pågår i Nordafrika. De flesta krigen startas främst av de stora nationerna USA och Ryssland. USA har startat de flesta.
    USA:s intressen hotas ständigt, om man skall tro amerikanarna själva. Oljan är ett större hot än religionen. Världsfattigdomen är än värre.
    Människorna söker ett bättre liv någon annan stans än i sitt hemland. Precis som när Sverige på 1800-talet förlorade 2 miljoner medborgare som emigrerade till USA på grund av fattigdom.

    Detta måste vi alla försöka att förstå: Vi gör det enkelt för oss om vi gör gällande att det är ”lycksökare” som kommer till vårt land och våldför sig på våra kvinnor. Det är kanske för mycket begärt att kräva att alla skall förstå att det handlar om ORSAK och VERKAN.

    Det smärtar mig djupt att politiska partier – SD och ND – har en så extrem inverkan på svenskarna, att de drar totalt felaktiga slutsatser och blir så egoistiska, näriga och faktiskt även hatiska på allt som inte är svenskt.
    ”Ta seden dit man kommer” hör man jämt. Gör vi det som svenskar när vi befinner oss i ett annat land?
    Det behöver vi aldrig bekymra oss om eftersom vi inte själva vet hur det är att vara flykting eller invandrare. Vi är ju turister som möter vänliga utlänningar.

    Tänk om vi kunde möta våra flyktingar och invandrare på samma sätt när de kommer hit och vill stanna i vårt land?

    Hugo

  8. elwee Says:

    Hugo Johansson.
    Jag har också följt invandringen i över 50 år.
    Från att ha varit huvudsakligen italienare och greker, samt ungrare och jugoslaver som flydde den kommunistiska terrorn, till dagens massinvandring från mestadels MENA-länderna.
    Det är djupt ohederligt att försöka likställa invandringen som skedde från ca 1960 och ett tiotal år framåt med den kravlösa invandringen som sker idag där majoriteten av dem som kommer är ekonomiska ”flyktingar” som enbart är ute efter ett bekymmersfritt liv med full försörjning utan några krav på motprestation! Tvärtom har de en massa krav på Sverige som tagit emot dem och gett dem en fristad och inte ett uns av tacksamhet står att finna. De muslimska enklaverna är värst där kriminaliteten och förstörelseandan frodas.
    För att återgå till dem som kom på 60-talet så krävde de ingen specialbehandling. De var som regel i jobb inom en vecka efter att de hade kommit. Barnen lärde sig svenska mycket snabbt utan hemspråksundervisning, speciallärare eller extrainsatser. Men de tillhörde ju iofs kulturer där inte kusingiftermål ingick som en naturlig del av tillvaron.

    Så om du nu tycker att du har det bra och ”har råd” att försörja muselmaner som inte vill bidra till landets välstånd så tycker jag att du och dina åsiktsfränder kan göra det med egna medel. Skattemedlen ska vara avsedda för dem som efter bästa förmåga genererar dem och det är en utbredd missuppfattning bland landets politiker att det är deras pengar att leka med som de vill!

  9. Gnurduff Says:

    Varför ska man ösa alla dessa miljarder på den ”flyktingelit” som köpt resorna till Sverige ?
    I min värld så är det bättre att hjälpa de där borta som sitter hjälplöst i skiten ! ! !


Kommentera

