Är det dags att börja säga hen om Gud? Galenskap inom kyrkan.

Gud liknas ibland vid en grånad tjänsteman i slips och kostym. Men vill vi ha det så? frågar prästen Helena Myrstener. Hon efterlyser en tydligare markering inom kyrkan bort från det manliga könstänkandet.

Finns det något slut i sikte på det ensidigt manliga språkbruket som norm för Gud? Hur länge ska vi behöva stå ut med detta? Nu erbjuds oss ett alternativ. Att säga hen istället. Nu kanske någon tar sig för pannan och förfasar sig över prästerskapets förfall. Eller blir förtjust ?! Ordet hen utesluter vare sig den manliga eller kvinnliga aspekten men pekar ändå utanför könstillhörighet. Är inte detta just vad Svenska kyrkan behöver för att vinna trovärdighet för vår bekännelse?

Min gissning är att många människor idag inte köper den traditionella manliga beskrivningen av Gud. Den ter sig alltför begränsad.

Det ser ut som om detta pronomen vinner mark just nu i Sverige. Hen förekommer inom nyskriven litteratur både för barn och vuxna. På en förskola i Skåne har man infört begreppet hen. På detta sätt slipper barnen en könskategorisering redan från början. Vi är nog många som har förfasats över att redan små barn känner till klädkoden för flickor och pojkar. Men skulle Svenska kyrkan också vara beredd att ta emot ordet hen? Kan det vara dags att våga något nytt som hänvisar till en Gud utanför de gränser som kön sätter? Syftet skulle inte vara att utradera t.ex. Jesu tilltal till Gud som fadern utan istället bana väg för ett gudsbegrepp som jag i första hand ser som en relation. Låta Gud vara Gud helt enkelt. Gränslös och beredd att befria även oss som kan tyngas av de olika föreställningar som finns av hur män eller kvinnor ska vara. Då tror jag att vi kan våga vara människor först och främst och inte hon eller han.

I flera år har det förekommit diskussioner kring föreställningen om Gud som hankön. Det är mycket som har förändrats och ändå inte. Vi håller fast vid det patriarkala tänkandet eftersom det verkar skapa trygghet och stabilitet. I värsta fall blir Gud likt en grånad tjänsteman i kostym och slips. När vi ser en sådan vet vi att det är ordning och reda och pengar på fredag. Men vill vi ha det så?

Vårt svenska språkråd har också ändrat sina rekommendationer och ger nu böjningsformer för hen. Jag kan själv våndas över alla gånger jag valt att göra Gud till en han. För att jag inte vågat gå en annan väg och lika självklart be till Gud som kvinna och mamma. Självklart ser jag styrkan i att använda andra bilder för Gud. Det är den väg jag gått istället. Men det skulle behövas en tydligare markering inom kyrkan bort från det manliga könstänkandet.

Det finns i nyskrivna psalmer och böner. Det är positivt och bra. Men tar man samtidigt inte i hela problemkomplexet kring det invanda och inlärda gudsbegreppet så har man ändå bara sopat problemet under mattan. Och Gud fortsätter att vara en man i våra föreställningar. Förhoppningsvis utan slips och kostym.

Helena Myrstener

Präst i Limhamns församling

Läs ovanstående i länken nedan.

http://www.kyrkanstidning.se/debatt/ar-det-dags-att-borja-saga-hen-om-gud?page=1#edit-field-approve-post-rules

Gå in på nedanstående länk och läs om mera tokigheter inom kyrkan..SD är kritisk till kyrkan för den har blivit mer politisk än kristen..Att anställa en Iman är ju som att anställa en fiende till kristendomen.

Svenska kyrkan verkar som ha blivit en helt annan kyrka.

Präst i Svenska kyrkan: ”Gör Eid al-fitr till svensk helgdag”

Läs vidare om detta i nedanstående inlägg.

https://ladycobra.wordpress.com/2013/08/10/prast-i-svenska-kyrkan-gor-eid-al-fitr-till-svensk-helgdag/

https://ladycobra.wordpress.com/2013/09/06/sd-tv-rosta-sverigedemokraterna-i-kyrkovalet/

Explore posts in the same categories: INVANDRING OCH INTEGRATION, KRISTENDOM, Kristna, Muslimska brödraskapet, Muslimska förbundet, Okatigoserat, POLITIK, POLITISK KORREKTHET INTE BRA FÖR SVERIGE, Religion, SVENSKA KYRKAN, SVENSKA TRADITIONER OCH KULTUR, SVERIGEDEMOKRATERNA, Yttrandefrihet

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Är det dags att börja säga hen om Gud? Galenskap inom kyrkan.”


  1. Kvinnliga präster… Redan där vet man att dessa luffare inte har något med Gud att göra.

    http://peacebyjesus.witnesstoday.org/WOMENPASTORS.html

  2. ingriddotter Says:

    Hej!
    Förstår inte din upprördhet över att Gudsbegreppet även naturligtvis har en kvinnlig sida. Det är kanske inte är ok med Hen i andra sammanhang, tycker inte jag heller men just i detta sammanhanget är det rätt. Även om jag kanske hellre skulle vilja referera till Moder/Fader. Kvinnor utgör trots allt halva delen av mänskligheten. Och för alla kvinnor känns det verkligen inte ok att be till en Fader! Kan du förstå det?
    Kvinnoföraktet lyser igenom hos många män när de kommenterar detta. Sd förespråkar f.ö. jämlikhet men i denna fråga går många i taket av dess förespråkare.
    Du ser ju bara kommentaren ovan!
    Vi lever trots allt på 2000-talet och utvecklingen har ju gått framåt sedan evangelierna skrevs annars skulle vi ju stå och stampa på samma ställe som islam t.ex. som bokstavligen tolkar allt i koranen bokstavligt.
    Att enbart referera till Gud som Man utestänger halva mänskligheten…Kvinnorna!
    Jag själv upplever mig utestängd ifrån kyrkan med dess böner riktade till Fader,Herren m.m. ingår inte i min Gudsbild. Ej heller en kostymklädd man eller en gubbe med skägg! Vi bör väl verkligen ha utvecklats längre än så under upplysningens tidevarv!
    Däremot de övriga frågorna gällande islam, imamer och annat genustrams, HBTQ-frågor m,m, tar jag avstånd ifrån som medlem i svenska kyrkan.

    Vänligen
    ingriddotter

    • ladycobra Says:

      Tack för kommentaren. För mig känns det rätt att kalla Gud för Gud och inte Hen.
      Jag anser att den som vill istället be till Hen får gärna göra det, men jag gör det inte.

      För övrigt så ber jag alltid till Jesus men använder också ordet gode Gud. Det är ju ingen som vet hur Gud ser ut
      och för mig är det av ringa betydelse om Gud är en hon eller han…För mig är Gud den högste tillsammans med sonen
      Jesus och den helige ande. Bra att du höll med mig i det andra tokigheterna inom kyrkan.

      Jag känner mig inte utestängd som kvinna för att jag ber till fader vår som är i himmelen, eller Gode Gud.
      Känns tryggt att Gud finns.. Har aldrig föreställt mig Gud hur han ser ut och definitivt aldreg med kostym och slipps,
      låter lite märkligt att tro att det är en man med kostym och slips..

      Gud välsigne dig!

      • ingriddotter Says:

        Hej igen o Tack för ditt svar.

        Inte heller jag skulle kunna kalla Gud för Hen! Jag menade som du nog förstår själva Gudsbegreppet.
        Även jag ber till Jesus och Gud som framgår enl. min tanke är ett väsen som innehåller både manligt och kvinnligt och inte en gubbe på ett moln 🙂 …
        Jag blev bara lite förvånad när jag märkte att denna fråga ställde till med så mycket negativa och kvinnofientliga kommentarer på Avpixlat eftersom för min del det alltid varit en självklarhet att tänka så. Jag säger som Jesus; I mig finns varken jude eller grek eller man och kvinna.
        Läser dina kommentarer ofta och dina länkar,
        Gud välsigne dig med.

      • ladycobra Says:

        Hej min vän!

        Tack för ditt svar och tack för att du läser mina länkar, det gläder mig.
        Har inte märkt av några kvinnofientliga kommentarer och det är ju skönt att jag då slapp se sådant.

        Jag fick faktiskt 35 049 besökare på en enda dag, då jag informerade om vad en 3 barns mor som invandrat till Sverige får i skattefria bidrag.
        Har gjort en sammanställning av olika skattefria bidrag samt kostnader för flyktingpolitiken i nedanstående länk.

        https://ladycobra.wordpress.com/2012/12/18/sveriges-ekonomi-och-okade-kostnader-for-invandringen/

        Länken om Försäkringskassan finns med i ovanstående inlägg så du kan gå in och läsa alla kommentarer jag fick..men det tar tid för det var väl 130 kommentarer.
        Jag missunnar inte alls invandrare bidrag, men jag anser att det skall inte vara förmånligare bidrag för dem som inte betalat en skattekrona, än för dem som
        arbetat och betalat skatt och får sämre bidrag.

        Jag är oroad inför framtiden i Europa.

        Om man läser Bibeln så står det ju faktiskt vad som sker nu.

        Läs Matteus 24-24 i Nya testamentet… där står det mycket om framtiden..
        i en av verserna i Matteus 24:4 står det att Jesus sade: Ni kommer att få uppleva krig och höra rykten om krig, men låt er inte skrämmas.. Krig måste komma, men däremot är inte slutet inne.. vers 7 Nationer och maktblock kommer att resa sig mot varandra, och det kommer bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den adra…vers 8..men detta är bara början på de fasor som kommer.

        vers 9…..Då kommer man att tortera Er över hela världen därför att ni tillhör mig… Många av er kommer att förneka sin tro och förråda varandra och hata varandra…vers 11… Många falska profeter kommer att framträda och leda många vilse… vers 12…. Och när synden tar sig hejdlösa uttryck över allt, kommer mångas kärlek att kallna… Men de som håller ut till slutet ska bli frälsta…
        Läs vidare själv i bibeln….
        Det står också i vers 36 Men ingen vet vilken dag eller vilken timme slutet kommer, inte ens änglarna ..Nej inte ens Guds son,, bara fadern vet det..

        Nostradamus har ju också förutspått det som nu pågår i världen och det är början till slutet.Kristna förföljs och avrättas runt om i världen för sin tros skull.

        Jag ber till Gud att det skall bli fred på jorden och att Jesus skall visa sig för dessa som dödar varandra och tala om kärleksbudskapet.

        Finns ju hopp i alla fall.

        Se denna video.

        Ha en trevlig fortsättning på veckan
        och Gud välsigne dig.


Kommentera

